Khamis, 2 Jun 2016

RAMADHAN TIBA LAGI

Tinggal lebih kurang 3hari lg je kita nak sambut Ramadhan.  Apa persiapan kita menjelang Ramadhan kali ni?  Mesti ramai dh terbayang Baazar Ramadhan..hehe..Biasanya awal2 Ramadhan ni ramai yg suka pergi Baazar Ramadhan.  Lebih kepada nk tengok suasana & makanan yg dijual je.  Kalau Ayu memang suka sangat pergi pasar malam dan Baazar Ramadhan ni.  Tapi bukan nk beli sangat..kadang2 tu jalan sampai habis satu baazar tp belinya 1 atau 2 je...Mula2 je eksited..lama2 bosan.. Bulan puasa ni Ayu lebih suka masak sendiri.  Masak yg simple2 je..  Masakan yg susah/remeh baru Ayu beli...kalau nk makan ayam golek..gagah pulak nk masak kn.  Dulu pernah buat ayam golek tp nk siapkn tu amik masa gak lh.  Nk rebus ayam..perap..nk bakar lg..nk golek2 kan dia lg..Ayu buat guna oven. Memanglh lebih puas hati buat sendiri tp bln puasa ni ramai yg jual kt baazar..guna arang lg.. Sambil taip ni terbayang ayam golek..hahaha..terasa lapar lak..




Selain baazar..time ni dh sibuk cari resipi kuih raya..Rasanya tiap2 tahun kumpul resipi.  Lepas tu habis je raya, ntah mana perginya resipi2 tu...hahaha..Ayu raya ni ingat nk buat kuih2 raya dulu2 lah..macam biskut bangkit, rempeyek, kuih siput dll..




Ok, dh siap kuih2 ni nnti Ayu share ye...